Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


onsdag 3 april 2013

I väntans tider

Just nu står allt still! Helt rätt, still är rätta ordet!
Bygglov mm är klart sedan ett tag men vi kan inte dra igång bygget av huset förens vi har sålt vårat nuvarnade boende. Det vill vi inte heller för vem vill sitta på dubbla boende kostnader?
Hoppas det går fort nu för nu är man redan på väg, mentalt.
Man börjar krokna på att städa bort alla helger för diverse visningar!
-Hej kan jag ha en visning för ett par kl 13:00 på Onsdag....den du!
Jovisst, vi är en två barns familj som arbetar fulltid båda två, så huset är säkert i topptrim mitt i veckan, not!
Men det är bara att bita ihop och hosta upp ett skinande rent hem, närsom, för vem vill gå miste om spekulanter?
Ja ja, det ordnar sig, det gör det alltid men ibland tryter tålamodet, att vänta.......:-)

Våren är på gång och det känns så härligt. Vad fort snön smälter undan nu även om vi har en bit kvar här ute, kanske att allt är borta till första maj?
Vi har haft en väldigt tung vinter här och det är märkligt hur stor skillnad det är i stan där jag jobbar och här ute, det är bara 2,5 mil utåt mot skärgården. Busvädret kommer ofta in från östersjön så det är väl det.

Medan vi väntar planerar vi vidare.
Barnen har nu kommit in på skola och dagis dit vi flyttar så det känns som en otrolig lättnad.

Vart skall vi bo under byggtiden är nästa fråga.
För min del kan jag bo i vad som helst, byggbodar, husvagn, sommar stuga, ja ni förstår, bara det är nära tomten. MEN något som bara måste fungera är tvätt, disk och dusch möjligheter.
Har faktiskt kollat in en del byggbodar/manskapsbodar/modulhus, vad det kostar att hyra och hur det fungerar. Detta utifall vi inte hittar någon stuga eller lägenhet att hyra under tiden.
Ha, det finns t o m moderna bodar med riktiga kök, riktiga badrum mm. T o m med parkettgolv i :-)
Inte vad jag tänkter på när jag hör ordet Byggbod/manskapsbod. De går också att sätta samma fler bodar i varandra men det kan nog då lika gärna heta modulhus för de går att bygga stort.
Hör gärna av er om ni har tips och idéer om boende! :-)

Här kommer två exempel:

Inte så pjåkigt för en bod

Modernt med fläkt och allt. Kan gott tänka  mig lite compact living ett tag :-)
Nä, det är en dag i morgon också. Dags att sova. Natti!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad roligt att hitta din blogg! Vi har ritat ett eget hus som Myresjöhus nu räknar på efter att ha skissat upp den. Vi gillar som ni Ocean Living serien och har Millers Cove som inspiration då vi önskar oss ett 1-plans hus denna gång. Hudson är så fint och jag följer gärna er resa. :-)

    Kul även att läsa om era planer kring boende. Vi har i två år förberett för detta och vi har varit inne på baracker, villavagn m.m. m.m. Vi hade enorm tur att vi fick ett erbjudande på en hyreslägenhet efter 2 år i kö. Dyr, men stor och central. Vi sålde vårt hus innan då vi inte riktigt vågade chansa.
    Nu ska jag läsa ikapp er blogg. :-)

    All lycka till med försäljningen!!!

    Vänligen Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra. åh vad kul du har hittat hit!
    Spännande med Millers Cove! Vart ska ni bygga?
    Vore kul att följa er också. Maila gärna och berätta.
    Jag har google konto.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  3. Åååhhh Caroline vad jag lider med er. Att bara vä ta och städa och städa och så lite städa till:-/
    När vi hade skrivit papper städade jag inte på ett tag, jag var så less på allt slm hade med rent att göra ;-)

    Har du kollat med kommunen om det finns några rivningskontrakt på lägenheter? Vi var inne på det ett tag innan tomten vat spikad då jag hört att det finns.
    Hörs

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...