Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


onsdag 13 augusti 2014

Planering av framsidan

Ja då har jag i alla fall åkt och köpt markeringsfärg för att markera/rita upp det jag har i huvudet. Inte mycket att se på så här i första skedet men för att återge någon slags bild tänker jag ändå visa hur vi tänker.
Här tänker jag att vi kan ha trädgårdsgrus två meter ut från huset, kanske trampstenar till det. Efter det kommer en kant som håller gruset på plats och utanför det en låg ganska stram formklippt häck.
Sen blir det någon mindre sluttning eller mur utanpå det ut mot tomten. Det blir inte någon större höjd skillnad mellan huset och infarten som tur är.
 
 Här kommer den halvmåneformade trappen i granit att vara. Översta trappsteget är 1,70 bred, lika bred som dubbeldörren. Understa stenen blir väl i bredden 2,10 tror jag. Håller nu på att ta in offerter på kalaset. Vi får se vart vi landar.

 Tänker att gruset får gå en bit utanför häcken innan trappen ner tar vid, även för att ge plats brevid halvmåneformade trappen till entrén.

Efter det röda strecket kommer det att komma några trappsteg ned till infarten. OBS, ja ni ser ju vilka mullvadshögar vi fortfarande dras med men de får vänta till senhöst alt våren. Beror också på vädret.
Tur nog börjar även högarna att bli gröna, av ogräs men hellre det än bruna.
 
Letar efter e-plantor (barrotade?) nu och de dyker väl upp i blomster affärerna i slutet september till början av oktober.  
Här tänker jag att det vore fint med en häck som blir så där härligt röd på hösten. Har hittat två som gillar norrläge där entrén ligger.

HÄGGMISPEL- en häck med flera höjdpunkter på året. Den blommar fint på våren med vita blommor, den ger fina bär som är ätliga och innehåller många ggr mer så mkt antioxidanter än t ex blåbär och den ger en vacker höstfärg. Sägs att den trivs i alla typer av jordar och även på skuggiga ställen. Här kan du läsa mer om den: Häggmispel 
 
HÄCKOXBÄR-blommar  med vita blommor på våren, tål skugga och är vackert röd till hösten, även den får ätliga bär. Mer kan du läsa här: Häckoxbär
Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna.
 
Om jag ångrar mig så landar det nog på en vintergrön liguster men jag ska höra mig för lite först innan jag helt bestämt mig.

6 kommentarer:

  1. Markeingsfärg är super, tills barnen kommer på att den är rolig ;-) Det ser ut att bli grymt!
    Vi harde en häck av häckommer i gamla huset. Otroligt tålig och vacker hela året Men -skator älskar bären...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj och tack, ja det står att fåglarna älskar bären :-)
      Barnen är än så länge noggranna med att inte kliva i färgen. Vi får se om det är något kvar efter första regnet.

      Radera
  2. Ser ut som ni har en bra idé om hur det ska vara. Kommer bli fint!! Bra tips på häck! Ska också kolla in dessa till vår tomt... Bra att börja luska lite vad man vill ha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Jennie. Ja tanken är att det skall vara så underhållsfritt som möjligt, klart kratta får man väl göra efter en vinter men vi slipper målning och oljning av altaner och räcken på framsidan :-) Känns som att man ändå kommer att ha och göra med det vita huset. Vi blir ju inte yngre heller så att tänka framåt till hur det kommer vara på äldre dagar är ju inte fel.
      Tror dessa häckar blir fina :) Surfar och letar som en tok just nu och kul är det. Skall nog ta spaden och börja gräva ett litet dike för häcken i helgen. Det kliar i fingrarna.

      Radera
  3. Vad spännande att få börja planera trädgården! Ser ut som att det kommer bli jättefint, och vad smart med markeringsfärg - ska jag komma ihåg :)

    Måste säga att huset blev så himla fint också nu när det är färdigmålat! Ska notera färgen, den var samma som fönsterfärgen eller? Nu börjar det äntligen hända lite på vår tomt. Hoppas sommaren har varit fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Caroline, ja jag såg det! Så kul, det blir en händelserik höst för er! Fönster färgen är samma som husfärgen vi valde, S0502-Y. MEN Alcro Bestå har en något vitare ton än andra märken. Den upplevs vit men varm vit, inte gulaktig som det skrivs om ibland.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...