Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


måndag 16 maj 2016

Perenn plantering fortsätter

Att man kan bli så glad för lite plantor. Det piggar verkligen upp i det annars så gråtrista väder vi fått. Idag blev det bla två Hortensia i blått till entrén. Jag blir glad av att det så smått börjar bli ordning.
Lite pyssel kvarstår runt trappan.
 

Ska bli spännande att se hur blå de kommer att bli när de slagit ut ordentligt. Efter sommaren tänker jag plantera ut dem på ett ställe i trädgården. Nästa år tänker jag göra samma sak igen. Förhoppningsvis får jag ihop till en Hortensia hörna någonstans på tomten med lagon sol för dem, de vill inte ha för soligt nämligen. 
Nu har Funkiorna fått sällskap av vit Astilbe också.
Inväntar nu fler Astilbe plantor att fylla på med. De ska ligga snett bakom Funkian är det tänkt.

Galet nöjd med muren Waxholm från stenbolaget! Kvarstår kantsten framför muren och nytt gräs. Såg de har en skaplig rabatt nu på den plus andra så pass på!

 
 
Grästet vi sådde förra sommaren har blivit så tjock och fin och vår avenbokshäck har vaknat till ordentligt nu. Älskar verkligen maj månad då allt kommer till liv igen.

3 kommentarer:

  1. Galet snyggt det blir!!!! Aha... Hortensian vill inte ha för mycket sol? Kanske därför jag totalt misslyckades med mina vid förra huset?? Vet du om det är skillnad på dem man köper, som man har inne och de man köper som kallas trädgprdshortenisa? Jag vill också ha hortensia i trädgården, nämligen. Tänkte köpa och sätta i krukan på trappen, jag med. Kanske ska försöka plantera ut den sen...
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria och tack. Ja det är nog den vanligaste. Sedan finns det ju andra sorter som vidjehortensia och klätterhortensia mfl. Men jag antar du tänker på den vanliga sorten? De ska nog vara perenner allihop men kan vara knepiga att övervintra. Minns nu inte vad denna hette men det är nog trädgårdshortensia. Vandrande skugga blir nog bäst och inte full sol. Näring och mycket vatten vill de även ha. Vi får väl följa upp i vår hur det går :) Tänk på att de kan se döda ut länge men så ser man små gröna skott komma upp längst ner i mitten av plantan.

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Då ska jag nog ge det en chans till, här på "ny mark". Jag har en känsla av att jag inte tog hand om de andra riktigt bra.... ;) Någon kom det lite grönt på men den orkade inte mycket mer.... Ja, jag menar "vanliga", och ska köpa hem någon så får vi se i vår ;)
      Kram och trevlig helg!
      /Maria

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...